AOL

Informatie over AFAS Online (AOL)
Hieronder treft u enkele veel gestelde vragen aan die gaan over inloggen op AFAS Online. Het inloggen gebeurt via 2-factor authenticatie.

1. Wat betekent 2-factor authenticatie en waarom is dat nodig?
2-factor betekent dat authenticatie plaatsvindt via 2 stappen. Een gebruiker logt eerst in op www.afasonline.nl en accordeert daarna via de AFAS Pocket App of via een SMS-code. Deze manier van inloggen is nodig omdat uw vertrouwelijke gegevens beschermd moeten worden.

2. Wat is de AFAS Pocket App?
De AFAS Pocket App is een app voor Android en IOS. Deze app wordt gebruikt voor de toegang tot AOL. Uw werkgever bepaalt welke informatie beschikbaar is via de app. Vraag aan uw werkgever of de AFAS Pocket App inmiddels is geactiveerd!

3. Hoe moet ik inloggen?
Inlog vindt plaats met een e-mailadres. Dit is in veel gevallen uw zakelijke e-mailadres. 
Mocht inloggen niet lukken dan kunt u de inloginstructie raadplegen via de volgende film. Ook is een uitgebreide digitale instructie beschikbaar via de volgende link
Mocht dit niet lukken vraag dan hulp in bij key-users in uw organisatie (bijvoorbeeld: medewerkers op bestuurskantoor, uw schooldirecteur of administratieve kracht). 

4. Kan ik niet meer inloggen met mijn (verkorte) gebruikerscode?
Gebruikers die veel met Insite werken, hebben een verkorte code (bijvoorbeeld: Pla1990). Deze vervalt bij overgang naar AOL. Iedereen moet dan inloggen met een (actief) e-mailadres (=mailadres waarop u het bericht hebt ontvangen van overgang naar AOL). 
Gebruikers die in Palette facturen kunnen raadplegen of goedkeuren behouden wel die verkorte gebruikerscode voor alleen Palette.

5. Kan ik ook zonder 2-factor authenticatie inloggen?
AFAS heeft sinds kort een mogelijkheid gegeven dat er eens per week geauthenticeerd dient te worden in plaats bij elke inlog. Helemaal zonder 2-factor inloggen zal op een nog te bepalen moment beschikbaar kunnen worden gesteld en dan alleen via het netwerk van uw werkgever.

6. Waarom werkt mijn AFAS Pocket niet meer?
Bij problemen met uw AFAS Pocket, kunt u zich het beste eerst afmelden (via Instellingen - Afmelden).  Vervolgens dient u eerst in te loggen in Insite. Via het menu item AFAS Pocket treft u de instructie aan voor het opnieuw instellen van de AFAS Pocket.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!