AFAS Online

Informatie over AFAS Online (AOL)
Hieronder tref je enkele veel gestelde vragen aan die gaan over inloggen op AFAS Online. Het inloggen gebeurt via 2-factor authenticatie.

Let op! AFAS stopt met de ondersteuning van inloggen via SMS per 31-12-2021.
Gebruik je momenteel SMS als voorkeur voor 2-factor authenticatie? Bekijk dan dit stappenplan of bekijk het filmpje om over te schakelen naar authenticatie via de AFAS Pocket.

1. Met welk e-mail adres dien ik in te loggen?
Je leidinggevende kan dit voor je na kijken in de weergave 'Mijn medewerkers', veld 'E-mail gebruiker'. Klik hier voor een voorbeeld.

2. Inlogverzoek/pushbericht AFAS Pocket komt niet binnen. Wat ik moet ik doen
?
Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

3. Wat betekent 2-factor authenticatie en waarom is dat nodig?
2-factor betekent dat authenticatie plaatsvindt via 2 stappen. Een gebruiker logt eerst in op www.afasonline.nl en accordeert daarna via de AFAS Pocket App. Deze manier van inloggen is nodig omdat je vertrouwelijke gegevens beschermd moeten worden.

4. Wat is de AFAS Pocket?
De AFAS Pocket is een app voor Android en IOS. Deze app wordt gebruikt voor de toegang tot AOL. Je werkgever bepaalt welke informatie beschikbaar is via de app. Vraag aan je werkgever of de AFAS Pocket inmiddels is geactiveerd!

5. Hoe moet ik (voor de 1e keer) inloggen?
Inlog vindt plaats met een e-mailadres. Dit is in veel gevallen je zakelijke e-mailadres. 
Mocht inloggen niet lukken dan kun je de inloginstructie raadplegen via de volgende film. Ook is een uitgebreide digitale instructie beschikbaar via de volgende linkMocht dit niet lukken vraag dan hulp bij key-users in je organisatie (bijvoorbeeld: medewerkers op bestuurskantoor, je schooldirecteur of administratieve kracht). 

6. Wachtwoord vergeten?
Klik op het linkje Wachtwoord vergeten en geef het e-mailadres op, waaraan je AFAS Account is gekoppeld. Wil je weten welk e-mailadres dit is? Vraag dit na bij je directeur- of contactpersoon binnen je werkgever. 

7. Geen mail ontvangen?
Mocht je geen mail hebben ontvangen, check dan je Spam folder en/of verwijder je internet cookies.
Zie je nog steeds niets? Geef dan een alternatief e-maildres door aan je contactpersoon zodat je via dit e-mailadres voortaan kunt inloggen.  

8. De AFAS Pocket werkt niet meer/ik krijg geen melding (meer). Hoe kan ik nu inloggen? 
Klik in deze gevallen NADAT je je wachwoord hebt ingegeven op: Geen melding ontvangen? In het vervolgscherm kun je klikken op: stel AFAS Pocket opnieuw in en volg de instructie.

ik ben mijn telefoon vergeten:  als je voor deze optie kiest, dan kun je via een collega inloggen.  

9. Ik heb een nieuwe telefoon/een nieuw telefoonnummer. Hoe kan ik nu inloggen?
In dit geval klik je op de optie: Nieuwe telefoon en volg de instructie. Uitgebreide informatie tref je hier aan.

10. www.afasonline.nl opent niet
AFAS Online kan een storing hebben (zie www.afasstatus.nl) OF je gebruikt een te oude of een niet ondersteunde browser. Probeer dan in te loggen via een andere (recente) browser. Let op! De Internet Explorer wordt bijvoorbeed niet meer ondersteunt.

11. Je krijgt de melding: Geen Apps beschikbaar
Neem in dit geval contact op met de contactpersoon van de werkgever bij Concent. Het kan zijn dat je een verkeerd e-mailadres gebruikt, maar het kan ook zijn dat je autorisatie niet goed is gekoppeld. 

12. Foutmelding "server_error" na inloggen
Het kan zijn dat je vanuit een oude favoriet/bookmark bent ingelogd, of dat er een probleem is met je cookies of tijdelijke internetbestanden. Probeer eens rechtstreeks in te loggen via www.afasonline.nl, probeer een andere browser, of verwijder je cookies/tijdelijke internetbestanden en probeer het vervolgens opnieuw.

Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op!