AFAS Online

Informatie over AFAS Online (AOL)
Hieronder tref je enkele veel gestelde vragen aan die gaan over inloggen op AFAS Online. Het inloggen gebeurt via 2-factor authenticatie.

1. Wat betekent 2-factor authenticatie en waarom is dat nodig?
2-factor betekent dat authenticatie plaatsvindt via 2 stappen. Een gebruiker logt eerst in op www.afasonline.nl en accordeert daarna via de AFAS Pocket App of via een SMS-code. Deze manier van inloggen is nodig omdat je vertrouwelijke gegevens beschermd moeten worden.

2. Wat is de AFAS Pocket App?
De AFAS Pocket App is een app voor Android en IOS. Deze app wordt gebruikt voor de toegang tot AOL. Je werkgever bepaalt welke informatie beschikbaar is via de app. Vraag aan je werkgever of de AFAS Pocket App inmiddels is geactiveerd!

3. Hoe moet ik (voor de 1e keer) inloggen?
Inlog vindt plaats met een e-mailadres. Dit is in veel gevallen je zakelijke e-mailadres. 
Mocht inloggen niet lukken dan kun je de inloginstructie raadplegen via de volgende film. Ook is een uitgebreide digitale instructie beschikbaar via de volgende linkMocht dit niet lukken vraag dan hulp bij key-users in je organisatie (bijvoorbeeld: medewerkers op bestuurskantoor, je schooldirecteur of administratieve kracht). 

4. Wachtwoord vergeten?
Klik op het linkje Wachtwoord vergeten en geef het e-mailadres op, waaraan je AFAS Account is gekoppeld. Wil je weten welk e-mailadres dit is? Vraag dit na bij je directeur- of contactpersoon binnen je werkgever. 

5. Geen mail ontvangen?
Mocht je geen mail hebben ontvangen, check dan je Spam folder. Of voeg het e-mailadres no-reply@afasonline.com toe als veilige afzender
Zie je hier niets? Geef dan een alternatief e-maildres door aan je contactpersoon zodat je via dit e-mailadres voortaan kunt inloggen.  

6. De AFAS Pocket werkt niet meer. Hoe kan ik nu inloggen? 
Via SMS! Mocht je AFAS Pocket niet werken (bijvoorbeeld bij ingebruikname van een nieuwe telefoon), dan kun je ook via SMS inloggen. Klik in dit geval NADAT je je wachwoord hebt ingegeven op: Geen melding ontvangen? In het vervolgscherm kun je klikken op: Inloggen met SMS. Er wordt dan een SMS verstuurd naar het mobiele telefoonnummer die je hebt opgegeven bij het aanmaken van je account. Let op! Dit hoeft dus NIET het 06 nummer te zijn die bij je persoonlijke gegevens staat. 

7. Ik heb een nieuw telefoonnummer. Hoe kan ik nu inloggen?
In dit geval zul je eerst moeten inloggen via de optie: Inloggen via collega. Mocht dit nodig zijn, dan is het handig dat jij en je collega beide toegang hebben tot je eigen mailbox. Uitgebreide informatie tref je hier aan.

8. Hoe kan ik de AFAS Pocket opnieuw instellen?
Bij problemen met je AFAS Pocket, kun je je het beste eerst afmelden (via Instellingen - Afmelden).  Op deze pagina tref je een instructie aan hoe je je AFAS Pocket opnieuw kunt koppelen.  

9. www.afasonline.nl opent niet
AFAS Online kan een storing hebben (zie www.afasstatus.nl) OF je gebruikt een te oude of een niet ondersteunde browser. Probeer dan in te loggen via een andere (recente) browser.

10. Je krijgt de melding: Geen Apps beschikbaar
Neem in dit geval contact op met de contactpersoon van de werkgever bij Concent. Het kan zijn dat je een verkeerd e-mailadres gebruikt, maar het kan ook zijn dat je autorisatie niet goed is gekoppeld. 

Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op!